Søvnguide

SØVNGUIDE.

Vi har arbejdet med børns søvn gennem nogle måneder.

Vi har fokus på søvnens betydning for kroppens restituering og udvikling.

På en pædagogisk dag havde vi søvncoach: Jeanette Wegge-Larsen på besøg og holde foredrag for os om søvn.

Ud fra vores viden, har vi besluttet, at vi som udgangspunkt gerne vil lade børnene sove færdig i stedet for at vække dem.

I vuggestuen følger børnene deres egen søvnrytme, - d.v.s de sover flere gange når de er små og overgår efterhånden til at sove en gang i takt med at de bliver ældre.

Søvnforskning viser at den søvn barnet får inden kl. 15, ingen indflydelse har på nattesøvnen, - derfor vækker vi ikke børn i vuggestuen før kl. 15, medmindre der er helt særlige forhold som gør sig gældende og som aftales med forældrene.

I børnehaven vækker vi ikke børn efter en time eller mindre, med mindre der er helt særlige forhold som gør sig gældende og er aftalt med forældrene.

Igen ser vi på det enkelte barn og dets trivsel, hvordan trives barnet og klarer dagen med eller uden søvn.

Vi lader de børn sove videre, som ikke af sig selv vågner, når vi rumsterer rundt i soverummet fordi andre  børn vågner.

De børn som sover videre tager vi op senest kl. 14.30.