Dagrytme/ugerytme (vuggestue/børnehave)

Hverdagen i Børnehuset

I Grønnegården kan børnene spise morgenmad indtil kl. 7.30. Det er institutionen som serverer morgenmad, i henhold til kostpolitikken og børnene skal ikke medbringe morgenmad selv hvis de kommer tidligt.

ml. kl 7.30 og 8 lukker resten af stuerne op og børnene leger på deres stue eller en af de andre stuer indtil kl er ca. 8.30.

ml. 8.30 og 9 tilbydes mellemgruppen og vuggestuens børn formiddagsmad og vand

ca kl 9 går formiddagens planlagte aktiviteter i gang, det kan være stuen skal på tur ud af huset,  skal arbejde med KOMPAS om forskellige emner i små grupper eller meget andet.

Mandag -onsdag er børnehavebørnene opdelt i de to grupper Mejserne og Uglerne om formiddagen. Uglerne er vores kommende skolebørn, som mandag - onsdag går til en nærliggende spejderhytte. I det pædagogiske arbejde omkring vores skolebørn har vi særlig fokus på skoleparathed. Mejserne som holder til hjemme i Grønnegården er opdelt i små grupper med faste voksne tilknyttet. Vi bestræber os på at fordele aktiviteterne i Mejsegruppen således at 50% er på tur, 25% ude og 25%  er inde. Det pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i, at børnene skal opleve tryg tilknytning og nærværende voksne.

Vuggestuebørnene og mellemgruppen spiser frokost ca. kl. 10.30 og børnehavebørnene ca. kl. 11.

Børnehuset Grønnegården har madordning for alle børn. Dorte er ansat på fuld tid i køkkenet og tilbereder formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad til alle børnene. Jeanette er ansat i køkkenet 2 timer dagligt til hjælp med opvask og eftermiddagsmaden.

Lige nu er madordningen vedtaget af forældrene for årene 2021 og 2022.

Efter frokost sover de børn som har behov for det til middag og resten er stort set altid ude og lege på legepladsen. De yngste vuggestuebørn følger deres egen rytme i forhold til spise og sovetider.

Vi har lavet en søvnguide, som beskriver hvordan vi tager hensyn til børnenes søvnbehov.

I vuggestuen spises eftermiddagsmad ca. kl. 14 når alle er færdige med at sove. Bagefter leges der og hygges på stuen eller på legepladsen til det er gå-hjem-tid.

I børnehaven spiser børnene deres eftermiddagsmad på egen stue kl. 14.30.